Πολυγλωσσικές Ταυτότητες και Γραμματισμοί Προσφύγων και Μεταναστών
Η Συνδυασμένη Εκμάθηση Γλώσσας και Περιεχομένου

8 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2023, ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ UNESCO, ​ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ

​Πολλές φορές ακούμε τους/τις εκπαιδευτικούς να λένε ότι οι μαθητές/μαθήτριές τους με μεταναστευτική βιογραφία μιλούν ελληνικά, απλώς επειδή μπορούν να επικοινωνήσουν. Από την άλλη, όμως, βλέπουμε ότι τα αποτελέσματα στο σχολείο συνήθως δεν συνάδουν με τη συγκεκριμένη δήλωση.

Ένας λόγος που οδηγεί στη λανθασμένη αξιολόγηση της κατάστασης, και συγχρόνως μπορεί να αποτελέσει σημαντικό μέρος της λύσης του προβλήματος, είναι να καταλάβουν οι εμπλεκόμενοι/εμπλεκόμενες στην εκπαίδευση, κυρίως αυτοί που λαμβάνουν τις αποφάσεις, τη διαφοροποίηση μεταξύ της γλωσσικής ικανότητας, για να ανταποκρινόμαστε απλώς στην καθημερινή επικοινωνία (Βασικές Διαπροσωπικές Επικοινωνιακές Δεξιότητες [BICS] σύμφωνα με τον Cummins), και της πιο σύνθετης γλωσσικής ικανότητας που χρειάζεται η φοίτηση στο σχολείο/στο πανεπιστήμιο ή η δραστηριοποίηση σε συγκεκριμένο επαγγελματικό χώρο (ακαδημαϊκή γλωσσική ικανότητα ή αυτό που ο Cummins ονόμασε Γνωστική Ακαδημαϊκή Γλωσσική Ικανότητα [CALP]).

Στόχος του συγκεκριμένου Συνεδρίου, το οποίο αποτελεί συνέχεια του Συνεδρίου MILReMi 2021 και διοργανώνεται με πρωτοβουλία της Παγκύπριας Οργάνωσης Προώθησης Γραμματισμού, είναι να καταθέσει προτάσεις σχετικά με πιθανές λύσεις του προβλήματος που εντοπίζεται στην εκπαίδευση παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία. Θα εξεταστούν η πιθανή χρήση του μοντέλου της Συνδυασμένης Διδασκαλίας Γλώσσας-Περιεχομένου και εφαρμογές του στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως Γ2. Στόχος του συνεδρίου είναι να προτείνει, μέσα από σύγχρονες γλωσσολογικές θεωρίες, ένα πλαίσιο δράσης για την καλύτερη προσέγγιση των μαθητών/μαθητριών με διαφορετικό γλωσσικό υπόβαθρο μέσα στις συμβατικές τάξεις καθώς και για ενήλικες για πιθανή ένταξή τους στον επαγγελματικό χώρο. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες θα γνωρίσουν υλικό, το οποίο δημιουργήθηκε στη βάση των αρχών του συγκεκριμένου μοντέλου, και στα εργαστήρια θα έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν και οι ίδιοι με τη δημιουργία σύντομου δειγματικού μαθήματος που θα βασίζεται στις αρχές του συγκεκριμένου μοντέλου.

Το πρόγραμμα του Συνεδρίου συμπεριλαμβάνει παρουσιάσεις από ακαδημαϊκούς και εργαστήρια. Οι παρουσιάσεις θα μεταδίδονται και μέσω διαδικτύου. Η συμμετοχή στα εργαστήρια θα είναι δυνατή μόνο με φυσική παρουσία. Για συμμετοχή στα εργαστήρια είναι απαραίτητη η εγγραφή σε ένα από τα πέντε εργαστήρια πριν από την ημέρα του συνεδρίου. 

Multilingual Identities and Literacies of Refugees and Migrants