Θεματική Συνεδρία
Συντονισμός
Άννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, ansym@lit.auth.gr &
Αγγελική Ευθυμίου, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, aefthym@eled.duth.gr
Μεγάλο τμήμα του λεξιλογίου της νέας ελληνικής (ΝΕ) αποτελεί προϊόν του συστήματος κατασκευής παράγωγων και σύνθετων λέξεων. Με βάση την ισχύουσα διεθνώς κατάτμηση της γλωσσολογίας σε επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης, η μορφολογία είναι το επίπεδο που ασχολείται με το σύστημα αυτό. Στο πλαίσιο της συγχρονικής γλωσσολογίας το κατασκευαστικό σύστημα της ΝΕ έχει μελετηθεί ενδοσυστημικά από διάφορους ερευνητές (Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Γιαννουλοπούλου, Ευθυμίου, Ράλλη, Χαριτωνίδης κ.ά.), οι οποίοι αποκάλυψαν ποικίλες πτυχές του, εφαρμόζοντας διαφορετικά θεωρητικά πλαίσια (μ.ά. Booij, Corbin, Lieber, Martinet).
Ωστόσο, απουσιάζουν ευρύτερες μελέτες που να εξετάζουν την κατασκευή των λέξεων με ολιστικό τρόπο σημασιοκεντρικά και ονομασιοκεντρικά: (α) στο ίδιο το γλωσσικό σύστημα με τη σύνδεση μορφής και σημασίας, (β) στη χρήση και την επικοινωνία, αναδεικνύοντας τις πραγματολογικές ανάγκες κατονομασίας με νέες λεξιλογικές μονάδες (λ.μ.) σε μια γλωσσική κοινότητα, αλλά και (γ) στη μάθηση/ κατάκτηση και τη διδασκαλία του λεξιλογίου, αξιώνοντας εύρωστες και λειτουργικές κατηγορίες και επιτρέποντας τη στρατηγική τους επεξεργασία.
Μια τέτοια μελέτη μπορεί να φωτίσει το σύστημα αλλά και τη χρήση του, π.χ. τη διαθεσιμότητα των επιθημάτων να κατασκευάζουν νεολογισμούς, αλλά και την αποδοτικότητά τους, δηλ. τη δυνατότητά τους να εφαρμόζονται σε μεγάλο αριθμό βάσεων (γεγονός που θέτει ζητήματα συχνότητας), να ερμηνεύσει τη γλωσσική ποικιλότητα, π.χ. πότε και γιατί χρησιμοποιείται μια παράγωγη ή σύνθετη λ.μ. έναντι μιας άλλης, και παράλληλα να τροφοδοτήσει τη διδακτική, καθώς η σύνδεση μιας δομής ή μιας έννοιας με τη σημασία, τη χρήση και την περίσταση επικοινωνίας ευνοεί τη χρήση στρατηγικών για τη βελτίωση της λεξικής ικανότητας των μαθητών.
Συνεισφορά: Αξιοποιώντας τον παραπάνω «οικολογικό» φακό στην κατασκευή των λέξεων, η θεματική συνεδρία περιλαμβάνει εργασίες που υιοθετούν τη σημασιολογική και ιδίως την ονομασιοκεντρική προσέγγιση, η χρήση της οποίας αποτελεί πρωτοτυπία στη μελέτη του λεξιλογίου. Με βάση τις σημασιοκεντρικές προσεγγίσεις, που εξετάζουν την κατασκευή λέξεων με αφετηρία τη λ.μ. ή το πρόσφυμα και τη σημασία ή τις σημασίες τους, προτείνονται ονομασιοκεντρικές προσεγγίσεις, που εξετάζουν την κατασκευή λέξεων με αφετηρία έννοιες (π.χ. ουσία, ενέργεια, διαδικασία, ποιότητα κ.ά.) και τάξεις, όπως δράστης, αντικείμενο, εργαλείο κ.ά. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο περιλαμβάνονται και εργασίες για την κατασκευή λέξεων που ερμηνεύουν τη γλωσσική ποικιλότητα στο συνεχές λογιότητας ή εξετάζουν την πολυσημία, τη σημασιολογική διαφάνεια και τον ανταγωνισμό μεταξύ των μορφολογικών μέσων σε μικροεπίπεδο και μακροεπίπεδο.
Στόχοι: Με βάση τις σημασιοκεντρικές προσεγγίσεις που έχουν προταθεί έως τώρα, παρουσιάζεται ονομασιοκεντρικά το σύστημα προσφυματοποίησης (προθηματοποίησης και επιθηματοποίησης) και εν μέρει της σύνθεσης (μονολεκτικής και πολυλεκτικής), αποδίδοντας στο σημασιολογικό περιεχόμενο των γλωσσικών μονάδων τον κεντρικό ρόλο τόσο στη σύνδεση με το νοητικό λεξικό όσο και κατά την εκμάθηση της γλώσσας.
Anastassiadis-Symeonidis, A. (2016). Suffixation and the expression of time and space in Modern Greek. Lingue e Linguaggio XV.1, 59–84.
Booij, G. (2010). Construction morphology. Oxford: Oxford University Press.
Γιαννουλοπούλου, Γ. (2022). Η παρουσία των οριακών μορφημάτων στη λεξικογραφία της νέας ελληνικής. Στο Μ. Κατσογιάννου & Α. Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Λεξικογραφία και μορφολογία - Η θέση της μορφολογίας στα λεξικά της νέας ελληνικής (σσ. 75–93). Αθήνα: Πατάκης,.
Charitonidis, Ch. (2011). Making verbs happen: Interviews on Greek verb endings. München: Lincom Europa.
Corbin, D. (1987). Morphologie dérivationnelle et structuration du lexique (2 vols.). Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Efthymiou, A. (2015). Modern Greek parasynthetic verbs: A hierarchical relationship between prefixes and suffixes. In. S. Manova (Ed.), Affix ordering across languages and frameworks (pp. 82–107). N. York: Oxford University Press.
Leech, G., & Svartvik, J. (2002). A communicative grammar of English. London: Longman-Pearson Education.
Lieber, R. (2004). Morphology and lexical semantics. Cambridge: Cambridge University Press.
Martinet, A. (1960). Eléments de linguistique générale. Paris: Armand Collin.
Ralli, A. (2004). Stem-based versus word-based morphological configurations: The case of Modern Greek preverbs. Lingue e Linguaggio, 2, 241–275.
Štekauer, P. (1998). An onomasiological theory of word-formation. Amsterdan/Philadelphia: John Benjamins.
Παρουσιάσεις
Άννα Αναστασιάδη-Συμεωνίδη
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
ansym@lit.auth.gr
ΤΟΠΟΣ: -ικός, -ικος, -ινός, -ιανός, -άνος, -ιός, -έζος, -(ι)αίος, -ίσιος, -λής, -ιώτης, -ίτης, -άτης, -αΐτης, -άδικο, -άτο,
ΚΤΗΣΗ: -ούχος, -άτος, -ωτός,
ΕΠΙΣΤΗΜΗ: -ία, -ική,
ΘΕΩΡΙΑ και ΟΠΑΔΟΣ: -ισμός, -ιστής,
ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ: -ώνας, -ιέρα, -ιά, -ιάς,
ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΟΤΗΤΑ: -ωμα, -λό(γ)ι(ο), -ουριά, -μάνι, -θέμι, -λάσι, -αριό,
ΚΑΤΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: -ειδής, -ωπός, -άκι, -ούτσικος, -ουλός, -ιδερός,
ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ/ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΟΤΗΤΑ: -ίστικος, -ω, -άκιας, -ιάρης, -αριό, -ούλιακας.
Μεταξύ άλλων εξετάζονται η γενική κατανομή αυτών των κατηγοριών (λ.χ. πολλά επιθήματα υπηρετούν την προσβλητικότητα) καθώς και ο βαθμός σημασιολογικής επικάλυψης μεταξύ των επιθηματοποιημένων λέξεων σε σχέση με τη διαθεσιμότητα και την αποδοτικότητα των επιθημάτων. Τα παραδείγματα προέρχονται από μεταγλωσσικά κείμενα (λεξικά, γραμματικές και γλωσσολογικές μελέτες) αλλά και από σώματα κειμένων.
Ονομασιοκεντρικού τύπου προτάσεις έχουν γίνει για τη διδασκαλία της αγγλικής γραμματικής (Leech & Svartvik, 2002), ωστόσο για τη ΝΕ δεν γνωρίζουμε ανάλογη πρόταση ούτε για τη διδασκαλία της γραμματικής ούτε του λεξιλογίου. Συνεπώς πρόκειται για καινοτόμο πρόταση μελέτης του κατασκευαστικού συστήματος επιθηματοποίησης, που στόχο έχει να συνδέσει τη θεωρία με τη γλωσσική χρήση για ουσιαστικά αποτελέσματα στη διδακτική με τη βοήθεια στρατηγικών του λεξιλογίου και της ορθογραφίας της ΝΕ ως Γ1, Γ2 ή γλώσσας πολιτισμικής κληρονομιάς μέσω της ενίσχυσης της μορφολογικής επίγνωσης.
Βιβλιογραφία
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, A. (2017). Τα επαγγελματικά ουσιαστικά: Ονομασιοκεντρική και σημασιοκεντρική προσέγγιση. Μελέτες για την ελληνική γλώσσα, 37, 69–82.
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, A., & Φλιάτουρας, A. (2019). Το λόγιο επίπεδο της σύγχρονης Νέας Ελληνικής: Συγχρονικές και διαχρονικές τάσεις. Στο Α. Φλιάτουρας & Ά. Αναστασιάδη- Συμεωνίδη (επιμ.), Από τον οίκο στο σπίτι και τανάπαλιν...Το λόγιο επίπεδο στη σύγχρονη νέα ελληνική: Θεωρία, ιστορία, εφαρμογή (σσ. 15–56). Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
Corbin, D. (1987). Morphologie dérivationnelle et structuration du lexique (2 vols.). Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Leech, G., & Svartvik, J. (2002). A communicative grammar of English. London: Longman-Pearson Education.
Štekauer, P. (1998). An onomasiological theory of word-formation. Amsterdan/Philadelphia: John Benjamins.
Αγγελική Ευθυμίου
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
aefthym@eled.duth.gr
Βιβλιογραφία
Αναστασιάδη-Συµεωνίδη, Α. (2008). Το µόρφηµα θεο- στην Ελληνική. Στο Γλώσσης χάριν. Τόµος αφιερωµένος από τον Τοµέα Γλωσσολογίας στον καθηγητή Γ. Μπαµπινιώτη (σσ. 99–113). Αθήνα: Ελληνικά Γράµµατα.
Corbin, D. (1987). Morphologie dérivationnelle et structuration du lexique (2 vols.). Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Delveroudi, R., & Vassilaki, S. (1999). Préfixes d’intensité en grec moderne: para-, kata, poly- et olo-. Στο A. Deschamps & J. Guillemin-Flescher (επιμ.), Les opérations de détermination: quantification/qualification (σσ. 149–167). Paris: Ophrys.
Efthymiou, A., Fragaki, G., & Markos, A. (2015). Exploring the polysemy of the Modern Greek prefix iper-. Morphology, 25(4), 411–438.
ΛΚΝ = Λεξικό της κοινής νέας ελληνικής (1998). Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μ. Τριανταφυλλίδη).
Ralli, A. (2004). Stem-based versus word-based morphological configurations: The case of Modern Greek preverbs. Lingue e Linguaggio, 2004(2), 241–275.
Štekauer, P. (1998). An onomasiological theory of word-formation. Amsterdan/Philadelphia: John Benjamins.
Χαριτίνη Καλλέργη1, Γεωργία Κατσούδα2, Μαγδαληνή Κωνσταντινίδου2
& Αναστάσιος Τσαγγαλίδης1
1Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 2Ακαδημία Αθηνών
harakallergi@yahoo.gr, katsouda@academyofathens.gr,
mkonstantinidou@academyofathens.gr, atsangal@enl.auth.gr
Βιβλιογραφία
Andriotis, N. (1976). Die Āmreḍita-Zusammenzetsung im Alt- und Neugriechischen. Αντιχάρισμα στον καθηγητή Ν. Ανδριώτη (σσ. 52–9). Θεσσαλονίκη.
Ευθυμίου, A. (2003). Προθήματα ή πρώτα συνθετικά που δηλώνουν επίταση στη ΝΕ. Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα, 23, 519–28.
Γαβριηλίδου, Ζ. (2013). Όψεις επίτασης στη Νέα Ελληνική. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Grandi, N. & Körtvélyessy, L. (Eds.) (2015). Edinburgh handbook of evaluative morphology. Edinburgh University Press.
Gutzmann, D. (2011). Expressive modifiers and mixed expressives. In O. Bonami & P. Cabredo Hofherr (Eds.), Empirical issues in syntax and semantics (vol. 8, pp. 123–141). Paris: Colloque de Syntaxe et Sematique de Paris.
Gutzmann, D. (2019). The grammar of expressivity. Oxford University Press.
Kallergi, H. (2015). Reduplication at the word level. Berlin: DeGuyter.
Kallergi et al. (υπό δημ.) Expressivity in Modern Greek: Some morphological mechanisms for the expression of emotions. Expressivity in the European Linguistic Sphere. Cambridge University Press.
Manolessou, I. & Tsolakidis, S. (2009). Greek coordinated compounds: Synchrony and diachrony. Patras Working Papers in Linguistics, 1, 23–39.
Meibauer, J. (2013). Expressive compounds in German. Word Structure, 6(1), 21–42.
Potts, Chr. (2005). The logic of conventional implicatures. Oxford University Press.
Potts, Chr. (2007). The expressive dimension. Theoretical Linguistics, 33, 165–197.
Zwicky, A., & Pullum, G. (1987). Plain morphology and expressive morphology. Proceedings of the 13th Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society (pp. 330–340). California: Berkeley Linguistics Society.
Μαρία Μητσιάκη & Νεφέλη Μπόνη
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
mmitsiaki@helit.duth.gr, nefeboni@helit.duth.gr
Οι προηγούμενες διαπιστώσεις καταδεικνύουν την ανάγκη θέασης της κατασκευής λ.μ. μέσα από έναν οικολογικό φακό, ώστε η θεωρία να συνομιλεί με τη διδακτική εφαρμογή, η μορφή με την εννοιολογική κατηγορία και τη λεξική σημασία και η γλώσσα με το επιστημονικό περιεχόμενο που επενδύει. Η εργασία κινείται προς αυτή την κατεύθυνση και εξετάζει 50 συχνόχρηστους επιστημονικούς όρους των Φυσικών Επιστημών (ΦΕ) που δηλώνουν ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ από το Εικονογραφημένο Λεξικό Φυσικής για το Σχολείο (www.elefys.gr).
Σε θεωρητικό επίπεδο αξιοποιείται το ονομασιοκεντρικό μοντέλο (Štekauer, 2005), το οποίο ακολουθεί καθοδική (top-down) πορεία στην ανάλυση: από την έννοια στη μορφή και από την εξωγλωσσική πραγματικότητα που επιβάλλει την κατονομασία μιας οντότητας στη γλωσσική υπόσταση της οντότητας μέσω της παραγωγής, λ.χ. τα επιθήματα -ση, -μός, - μα. Ως ονομασιοκεντρική βάση επιλέγεται η κατηγορία ΕΝΕΡΓΕΙΑ (ηλεκτρίζω). Στο ονοματολογικό επίπεδο η ονομασιοκεντρική δομή αποκτά γλωσσική αναπαράσταση πιο συχνά και πρωτοτυπικά με το επίθημα -ση, λ.χ. ηλέκτριση. Η ανάλυση συμβάλλει στην ανάδειξη της σημασιολογικής διαφάνειας που λειτουργεί ως γέφυρα και μπορεί να ενισχύσει τους μαθητές ως προς την οντολογική φύση των εννοιών. Ωστόσο, εντοπίζονται και επιθήματα (-μα, -μός) που σε γλωσσολογικές αναλύσεις φέρουν το σημάδι ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ (ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ) αλλά και κατασκευασμένες λ.μ. σε -ση που στον χώρο των ΦΕ δηλώνουν ΟΥΣΙΑ/ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ, π.χ. χημική ένωση. Για να είναι προβλέψιμη η εννοιολογική κατηγορία κάθε λ.μ. και το εύρος των επιθημάτων που αγκαλιάζει, λαμβάνονται υπόψη τόσο γενικές οντολογίες (Arp et al., 2015) όσο και ειδικότερες οντολογίες των ΦΕ (Chi & Slotta, 1993). Οι περισσότερες οντολογίες αντιμετωπίζουν μια υλική οντότητα (ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ, ΟΥΣΙΑ) ως συνεχή οντότητα που υπάρχει πλήρως για όσο διάστημα υπάρχει, ενώ μια ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ως παροδική οντότητα που συμβαίνει στον χρόνο και έχει χρονικά μέρη. Υπογραμμίζουν, ωστόσο, ότι οι ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ εξαρτώνται από ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ και εξελίσσονται σε διαφορετικά χρονικά σημεία. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο αναλύονται λ.μ. όπως χημική ένωση (ΟΥΣΙΑ) και ρεύμα (ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ).
Η προηγούμενη ανάλυση οδηγεί σε μια ονομασιοκεντρική αναπαράσταση των επιστημονικών όρων στο ΕΛεΦυΣ που επιτρέπει τη διατύπωση κατάλληλων ορισμών και διασυνδέει τους όρους με βάση την εννοιολογική/οντολογική τους κατηγορία, ενώ ενισχύει την παιδαγωγική αξιοποίηση του λεξικού σε συνδυαστικές διδακτικές προσεγγίσεις Περιεχομένου και Γλώσσας.
Βιβλιογραφία
Arp, R., Smith, B., & Spear, A. D. (2015). Building ontologies with basic formal ontology. MIT Press.
Chi, M. T., & Slotta, J. D. (1993). The ontological coherence of intuitive physics. Cognition and instruction, 10(2–3), 249–260.
Štekauer, P. (2005). Onomasiological approach to word-formation. In P. Štekauer & R. Lieber (Eds.), Handbook of word-formation (pp. 207–232). The Netherlands: Springer.
Νικόλαος Ντάγκας
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
nntagkas@sch.gr
Βιβλιογραφία
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Ά. (1992). Η νεοελληνική παραγωγή κατά το μοντέλο της D. Corbin. Μελέτες για την Ελληνική Γλώσσα, 13, 505–526.
Corbin, D. (1987). Morphologie dérivationnelle et structuration du lexique (2 vols.). Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Schäfer, M. (2018). The semantic transparency of English compound nouns. Berlin: Language Science Press.
Ασημάκης Φλιάτουρας
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
afliatou@helit.duth.gr
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Παναγιώτου, Κ., & Φλιάτουρας, Α. (2021). Οι στάσεις προς το λόγιο επίπεδο της Σύγχρονης Κοινής Νεοελληνικής σε διαδικτυακή ομάδα γλωσσικού ενδιαφέροντος: Μία έρευνα πεδίου. Στο Ε. Μότσιου, Ε. Βασιλάκη, Ε. Γκανά, & Α. Κωστούλας (επιμ.), Ιδεολογίες, γλωσσική επικοινωνία και εκπαίδευση (σσ. 98–133). Αθήνα: Gutenberg.
Φλιάτουρας, Α., & Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. (επιμ.) (2019). Το λόγιο επίπεδο στη σύγχρονη νέα ελληνική: Θεωρία, ιστορία, εφαρμογή. Από τον ‘οίκο’ στο ‘σπίτι’ και τανάπαλιν. Αθήνα: Πατάκης.
Fliatouras, A., & Sampanis, K. (2021). (Dis)continuities in the diachrony of the Greek Lexicon: The learned component in the light of a corpus analysis. In Proceedings of Österreichische Akademie der Wissenschaften 2019. Salzburg: University of Salzburg.
Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
Norde, M., & van de Velde, F. (2016). Exaptation and language change (Current issues in linguistic theory 336). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Vyvyan, E., Bergen, B. K. & Zinken, J. (2007). The cognitive linguistics reader. London: Equinox.