Θεματική Συνεδρία
Συντονισμός
Ευγενία Μαγουλά, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, dzenimag@primedu.uoa.gr
Μαριάνθη Οικονομάκου, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, oikonomakou@aegean.gr
Η θεματική συνεδρία στοχεύει στην ανάδειξη σύγχρονων τάσεων για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με σημείο αναφοράς τα νέα Προγράμματα Σπουδών του 2023. Έμφαση δίνεται στη φιλοσοφία και τις καινοτομίες τους, καθώς και στη σχέση τους με τα αντίστοιχα Προγράμματα του 2011 και του 2003. Επιδιώκεται να καταδειχθεί με ποιον τρόπο συνδυάζουν διαφορετικές προσεγγίσεις για τη γλωσσική διδασκαλία και αντιμετωπίζουν ολιστικά τη γλώσσα στην κοινωνική και πολιτισμική της διάσταση. Στη συνέχεια, επιχειρείται η ανάδειξη των προκλήσεων που εμφανίζονται στο εκπαιδευτικό πεδίο μετά τη θεσμοθέτηση της διετούς πιλοτικής εφαρμογής τους σε Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία της χώρας κατά τα σχολικά έτη 2021-2023. Κατά την περίοδο αυτή συγκεντρώθηκαν ερευνητικά δεδομένα αφενός από την ανάλυση και επισκόπηση των διδασκαλιών που πραγματοποιήθηκαν από τους συμμετέχοντες/ουσες στην πιλοτική εφαρμογή εκπαιδευτικούς και, αφετέρου, από την επεξεργασία των κριτικών παρατηρήσεων που διατυπώθηκαν κατά τη διάρκεια συναντήσεών μας με τους συντονιστές/στριες της διαδικασίας. Οι αρχικές παρατηρήσεις αποτέλεσαν αντικείμενο περαιτέρω επεξεργασίας στο πλαίσιο συγκεκριμένων ερευνητικών παρεμβάσεων που υλοποιήθηκαν και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης. Η αναστοχαστική αυτή διαδικασία που θα αναπτυχθεί στο πλαίσιο της θεματικής συνεδρίας θα δώσει το έναυσμα για την κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων, σε αντιστοιχία με τις διαφαινόμενες προκλήσεις, με στόχο την αποτελεσματικότερη και πιο συστηματική αξιοποίηση των δεδομένων της γλωσσολογικής έρευνας στη γλωσσική εκπαίδευση.
Η θεματική συνεδρία αποτελείται από 8 παρεμβάσεις και διαρθρώνεται σε δύο μέρη: στο 1ο θα παρουσιαστούν η φιλοσοφία, οι αρχές και το θεωρητικό υπόβαθρο των νέων Προγραμμάτων Σπουδών και στο 2ο θα εξεταστούν περαιτέρω ζητήματα που συνδέονται άρρηκτα με την αξιοποίησή τους στα σχολεία. Μέσω των δύο τμημάτων της θεματικής συνεδρίας, επιδιώκεται, πέρα από τη διάχυση στην εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα του περιεχομένου των νέων προγραμμάτων και την ανταλλαγή απόψεων, η διάνοιξη νέων ερευνητικών δρόμων που θα θέτουν στο επίκεντρο τη σχέση γλωσσολογίας-εκπαίδευσης και θα επαναπροσδιορίζουν τη στόχευση και τις μεθόδους της γλωσσικής διδασκαλίας στις σύγχρονες κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες.
Πρόγραμμα
Α΄ μέρος: Σύγχρονες τάσεις στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα νέα Προγράμματα Σπουδών (90’)
1. Ε. Μαγουλά & Μ. Οικονομάκου: Το Πρόγραμμα Σπουδών της Νεοελληνικής γλώσσας και οι προκλήσεις για τη διδασκαλία της γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο(20’)
2. Α. Μιχάλης & Σ. Κλειδή: Το γλωσσολογικό υπόβαθρο της διδασκαλίας της πρότυπης νέας ελληνικής γλώσσας στο γυμνάσιο (20’)
3. Β. Αδαμόπουλος, Ο. Κουτσιμπέλη & Π. Σαχινίδου: Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας στο Λύκειο (20’)
4. Α. Μήτση, Αι. Τζανάκη, Δ. Κανελλόπουλος, Γ. Τρυφιάτης, Μ. Πασπαλιάρη, Α. Γεραμάνη, Σ. Σαμαρά: Η διδασκαλία της γλώσσας με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών. Μια ερευνητική προσέγγιση μετά την πιλοτική εφαρμογή του στα Πειραματικά Δημοτικά Σχολεία (20’)
Συζήτηση (10’)
Β΄ μέρος: Προκλήσεις και προοπτικές από την εφαρμογή των νέων ΠΣ για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας (90’)
5. Α. Ευθυμίου & Αι. Αλεξανδρή: Η αξιοποίηση των λεξικών στη γλωσσική εκπαίδευση(20’)
6. Γ. Ανδρέου & Ε. Μπεαζίδου: Η προοπτική της συμπερίληψης με βάση τα νέα Προγράμματα Σπουδών για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στο δημοτικό σχολείο (20’)
7. Γ. Ι. Ξυδόπουλος: Η γλωσσολογική κατάρτιση των εκπαιδευτικών ως παράμετρος για την επιτυχή εφαρμογή των νέων ΠΣ (20’)
8. Ι. Σπαντιδάκης & Α. Μιχάλης: Η ένταξη των ψηφιακών εργαλείων στη γλωσσική εκπαίδευση: αναζητώντας νέους δρόμους (20’)
Συζήτηση (10’)
Παρουσιάσεις
Βασίλειος Αδαμόπουλος1, Όλγα Κουτσιμπέλη2 & Παρασκευή Σαχινίδου3
11ο Πρότυπο Λύκειο Θεσσαλονίκης Μ. Ανδρόνικος, 2Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Λαμίας, 31ο Γυμνάσιο Πολίχνης
mymail_gr@hotmail.com, koutsimpeli@gmail.com, p.sachinidou@gmail.com
Βιβλιογραφία
Γούτσος, Δ. (2012). Γλώσσα. Κείμενο, ποικιλία, σύστημα. Αθήνα: Κριτική.
Clark, U. (2019). Developing language and lteracy in English across the secondary school curriculum: An inclusive approach. London: Palgrave Macmillan.
Μιχάλης, Α. (2020). Γλωσσική διδασκαλία και πρακτικές γραμματισμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Σπανός, Γ., & Μιχάλης, Α. (2012). Η νεοελληνική γλώσσα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Κριτική.
Γεωργία Ανδρέου & Ελευθερία Μπογιατζή-Μπεαζίδου
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
andreou@uth.gr, liliabe@uth.gr
Στόχος της παρούσας μελέτης είναι να εξετάσει την προοπτική της συμπερίληψης, όπως αυτή αποτυπώνεται στα δομικά στοιχεία: περιεχόμενο, διδακτικός σχεδιασμός και αξιολόγηση, του νέου Προγράμματος Σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας για το Δημοτικό και να εντοπιστούν οι διαφορές του, προς αυτή την κατεύθυνση, σε σχέση με το αντίστοιχο ΑΠ του 2011. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, εφαρμόζεται η μέθοδος της θεματικής ανάλυσης περιεχομένου. Η ανάλυση των δεδομένων δείχνει ότι η προοπτική της συμπερίληψης στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας για το Δημοτικό διαφαίνεται:
A. Στις μαθητοκεντρικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις που προτείνονται και αποτελούν προϋπόθεση για την εφαρμογή της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
Β. Στην ευελιξία του προγράμματος που απαιτείται για την εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας (Griffin & Shelvin, 2011).
Γ. Στη δόμηση της διδασκαλίας με οργανωμένες δραστηριότητες για την πρόληψη του αποκλεισμού των “αδύναμων” μαθητών. Ενδεικτικά, υπάρχει πρόβλεψη για τη μετάβαση των μαθητών από τη μία βαθμίδα εκπαίδευσης στην άλλη (σχετ. αναφ. σελ. 18-20) και η νέα γνώση «εισάγεται σταδιακά και οργανωμένα» (σχετ. αναφ. σελ. 24).
Δ. Σε στρατηγικές που ενισχύουν την αναστοχαστική σκέψη των μαθητών που συμβάλλει στην ενσωμάτωση των ανθρωπιστικών αξιών (Μαυροσκούφης, 2008), όπως η χρήση ερωτήσεων προβληματισμού και κριτικής προσέγγισης (σχετ. αναφ. σελ.42). Επιπλέον, η σύγκριση ανάμεσα στα δύο ΠΣ δείχνει σημαντικές διαφορές στον τρόπο που τα δύο προγράμματα σπουδών προσεγγίζουν την συμπερίληψη, καθώς και στις αναφορές στη διαφοροποιημένη διδασκαλία. Εν κατακλείδι, το νέο ΠΣ της Νεοελληνικής Γλώσσας για το Δημοτικό δημιουργεί τις προϋποθέσεις και την προοπτική για την εφαρμογή της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.
Βιβλιογραφία
Booth, T., & Ainscow, M. (2011). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools (3rd ed.). Centre for Studies on Inclusive Education.
Griffin, S., & Shelvin, M. (2011). Responding to special educational needs: An Irish perspective. Dublin: Gill and MacMillan.
Αγγελίδης, Π., & Χατζησωτηρίου, Χ. (2013). Διαπολιτισμικός διάλογος στην εκπαίδευση. Αθήνα: Διάδραση.
Μαυροσκούφης, Δ. (2008). ∆ιδακτική μεθοδολογία και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης: Εισαγωγή και αναλυτικός βιβλιογραφικός οδηγός. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Αγγελική Ευθυμίου1 & Αικατερίνη Αλεξανδρή2
1Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, 2Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
aefthym@eled.duth.gr, ekaterini.alexandri@gmail.com
Βιβλιογραφία
Amy Chi, M. L. (2020). Reconstructing the lexicographical triangle through teaching dictionary literacy to teachers of English. Lexicography, 7(1-2), 79–95.
Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. (1997). Η λεξικογραφία στην εκπαίδευση. Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για τη Διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας (σσ. 149–176). Θεσσαλονίκη: Κώδικας.
Γαβριηλίδου, Ζ. (2012). Παιδαγωγική λεξικογραφία και στρατηγικές χρήσης λεξικού. Στο Π. Καμπάκη-Βουγιουκλή & Μ. Δημάση (επιμ.), Πρακτικά Συνεδρίου «Ζητήματα Διδακτικής της Γλώσσας» (σσ. 14–23). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη.
Ευθυμίου, Α. (2013). Η διδασκαλία του λεξιλογίου στο δημοτικό σχολείο. Θεωρία και εφαρμογές. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Boston: Heinle & Heinle.
Ευγενία Μαγουλά1 & Μαριάνθη Οικονομάκου2
1Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, 2Πανεπιστήμιο Αιγαίου
dzenimag@primedu.uoa.gr, oikonomakou@aegean.gr
Βιβλιογραφία
Ιορδανίδου, Α., & Φτερνιάτη, Α. (επιμ.) (2000). Επικοινωνιακές διδακτικές προτάσεις για το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό. Αθήνα: Πατάκης.
Ευθυμίου, Α. (2013). Η διδασκαλία του λεξιλογίου στο δημοτικό σχολείο. Επίκεντρο.
Fairclough, N. (1992). Critical language awareness. London: Longman.
Κουτσογιάννης, Δ. (2017). Γλωσσική διδασκαλία: Χθες, σήμερα, αύριο. Μία πολιτική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.
Kress, G. (2000). Multimodality. In B. Cope & M. Kalantzis (Eds.), Multiliteracies (pp. 182-202). London: Routledge.
Kress, G., & van Leeuwen, T. (1996). Reading images: The grammar of visual design. London: Routledge.
Μαγουλά, Ε. (2014). Φωνολογία και εκπαιδευτική γλωσσολογία. Στο G. Kotzoglou, K. Nikolou, E. Karantzola, K. Frantzi, I. Galantomos, M. Georgalidou, V. Kourti-Kazoullis, Ch. Papadopoulou, & E. Vlachou (Εds.), 11th International Conference on Greek Linguistics, Selected papers (σσ. 909–919). Rhodes: University of the Aegean.
Μήτσης, Ν. (2015). Γραμματική και επικοινωνία. Αθήνα: Gutenberg.
Μιχάλης, Α. (2020). Γλωσσική διδασκαλία και πρακτικές γραμματισμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Oikonomakou, Μ., & Papakitsos, Ε. (2021). Language teaching and critical literacy curriculum in Greek primary education: Implementation and perspectives. L1-Educational Studies in Language and Literature, 21, 1–15.
Π.Σ. (2022). Πρόγραμμα Σπουδών Νεοελληνικής Γλώσσας στο Δημοτικό. Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Αντωνία Μήτση1, Κατερίνα Τζανάκη2, Δημήτρης Κανελλόπουλος3, Ιωάννης Τρυφιάτης4, Μαίρη Πασπαλιάρη5, Ασημίνα Γεραμάνη6, Σωτηρία Σαμαρά7
13ο Δημοτικό Σχολείο Νεας Ερυθραίας, , 2Εκπαιδευτήρια Γείτονα, 33ο Δημοτικό Σχολείο Παλλήνης, 4Ελληνοαμερικάνικο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κάντζα Αττικής, 5Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, 6Ελληνογερμανική Αγωγή Παλλήνη Αττικής, 7Διεύθυνση Α/βαθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης
anmitsi@hotmail.com, tzanakikaterina7@gmail.com, dimarkas@yahoo.gr, tryfiatisgiannis@yahoo.gr, marypaspal@gmail.com, asiminageramani@gmail.com, sot.sam@hotmail.com,
Βιβλιογραφία
Γούτσος, Δ. (2012). Γλώσσα, Κείμενο, ποικιλία, σύστημα. Αθήνα: Κριτική.
Μήτσης, Ν. (2015). Γραμματική και επικοινωνία - Η γραμματική ως θεωρία και πρακτική στο πλαίσιο της επικοινωνιακής προσέγγισης της γλώσσας. Αθήνα: Gutenberg.
Μπαμπινιώτης, Γ. (2017). Σύγχρονη σχολική γραμματική για όλους. Αθήνα: Κέντρο Λεξικολογίας.
Hewings, A., & Hewings, M. (2005). Grammar and context. An advanced resource book. London & New York: Routledge.
Lewis, M. (1993). The lexical approach. Hove: Language Teaching Publications.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.). Αθήνα: Εκδόσεις ΥΠΕΠΘ / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2003). Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.). Αθήνα: Εκδόσεις ΥΠΕΠΘ / Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Φίλιας, Β. (2007). Εισαγωγή στη μεθοδολογία και τεχνικές κοινωνικών ερευνών. Αθήνα: Gutenberg.
[1] Η πιλοτική εφαρμογή έγινε με βάση το ΠΣ 2021 (1η έκδοση). Το ΠΣ 2022 αποτελεί τη 2η έκδοση με ελάχιστες αλλαγές.Αθανάσιος Μιχάλης & Σίλα Κλειδή
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
michathan@ppp.uoa.gr, Sila.Klidi@gmx.net
Η παρούσα εισήγηση εστιάζει στα προγράμματα σπουδών της νέας ελληνικής γλώσσας για την εκπαιδευτική βαθμίδα του γυμνασίου, με βασικό στόχο τη διερεύνηση του γλωσσολογικού υποβάθρου των προγραμμάτων, με άλλα λόγια, την εξέταση, την παρουσίαση και την ανάλυση του γλωσσολογικού λόγου που αναπλαισιώνεται στα προγράμματα σπουδών. Για την υλοποίηση του στόχου της εισήγησης, κρίνεται σκόπιμο να ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα στοιχεία:
- με βάση τα νέα προγράμματα σπουδών, επιδιώκοντται: η εμπέδωση από τους μαθητές των πόρων δημιουργίας νοημάτων (των κειμενικών τύπων ως οργανωτικών κειμενικών προτύπων, των δομικών συστημάτων και του λεξιλογίου της γλώσσας, των βασικών σημειωτικών τρόπων, της γνώσης πτυχών της πραγματικότητας και του κοινωνικοπολιτισμικού πλαισίου), η ανάπτυξη της μετεπικοινωνιακής τους επίγνωσης (η κατανόηση και η συνειδητοποίηση της σύνδεσης και της αλληλεξάρτησης των πόρων δημιουργίας νοημάτων με το κειμενικό, το καταστασιακό και το κοινωνικοπολιτισμικό περικείμενο της επικοινωνίας), ο κειμενικός σχεδιασμός (η παραγωγή και πρόσληψη κειμένων) και η καλλιέργεια στάσεων για τις γλωσσικές ποικιλίες και τη γλωσσική μεταβολή·
- η θεωρητική παραδοχή ότι στον σχεδιασμό της γλωσσικής διδασκαλίας συνεκτιμώνται και ενσωματώνονται παράμετροι και δεδομένα από επιστημονικά πεδία, όπως η θεωρητική και η εφαρμοσμένη γλωσσολογία, η κειμενογλωσσολογία και η ανάλυση λόγου, η συστημική λειτουργική θεωρία και η κοινωνική σημειωτική, η ψυχογλωσσολογία και η κοινωνιογλωσσολογία.
Επιπρόσθετα, επιχειρείται η σύνδεση των διαστάσεων και των στοιχείων της γλωσσικής επιστήμης που ενσωματώθηκαν στο περιεχόμενο των νέων προγραμμάτων σπουδών με τη φιλοσοφία και τους στόχους της διδασκαλίας της πρότυπης γλώσσας βάσει των προγραμμάτων αυτών. Τέλος, γίνεται αναφορά σε πτυχές της γλωσσολογίας που δεν αναπλαισιώθηκαν στα νέα προγράμματα και καταγράφονται οι αιτίες της μη αξιοποίησής τους στη γλωσσική διδασκαλία.
Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος
Πανεπιστήμιο Πατρών
gjxydo@upatras.gr
Καταρχάς, επιχειρώ να καταγράψω διαχρονικά το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών των πανεπιστημιακών τμημάτων από τα οποία προέρχονται οι εκπαιδευτικοί. Αυτά είναι κατά κύριο λόγο τα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης και τα φιλολογικά τμήματα καθώς και συγγενή τμήματα των οποίων οι απόφοιτοι/ες αποκτούν επαγγελματικά δικαιώματα ώστε να διδάσκουν γλωσσικά μαθήματα στο σχολείο (βλ. Τμήματα ΦΠΨ, Ιστορίας – Αρχαιολογίας κλπ.). Από την καταγραφή αυτή με ενδιαφέρει να εντοπίσω πόσα και ποια μαθήματα γλωσσολογίας οφείλουν να παρακολουθήσουν οι φοιτητές/ριες και τι διδάσκονται σε αυτά.
Στη συνέχεια, με βάση το πλαίσιο των νέων ΠΣ για το σχολείο, καταγράφω το περιεχόμενο των γλωσσικών μαθημάτων δημοτικού – γυμνασίου – λυκείου και εξετάζω τη γλωσσολογική γνώση που απαιτείται να διαθέτουν οι εκπαιδευτικοί ώστε να είναι σε θέση να διδάσκουν επαρκώς αυτά τα μαθήματα.
Με βάση τα παραπάνω ευρήματα προχωρώ σε μια σειρά προτάσεων για τη δόμηση και των εμπλουτισμό των προγραμμάτων σπουδών των πανεπιστημιακών τμημάτων ώστε να προσφέρουν στους/στις φοιτητές/ριες, που επιθυμούν να διδάξουν «γλώσσα» στο σχολείο, επαρκή γλωσσολογική κατάρτιση. Οι προτάσεις αυτές αφορούν κατά βάση τα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών αλλά επεκτείνονται και στο μεταπτυχιακό επίπεδο σπουδών για όσους εκπαιδευτικούς δεν διαθέτουν επαρκείς γνώσεις γλωσσολογίας.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Alatis, J. (Ed.) (1994). Educational linguistics, crosscultural communication, and global interdependence. Washington, DC: Georgetown University Press.
Alderson, J. C., & Hudson, R. (2013). The metalinguistic knowledge of undergraduate of English language or linguistics. Language Awareness, 22(4), 320–337. https://doi.org/10.1080/09658416.2012.722644
Carter, R. (Ed.) (2011). Linguistics and the teacher. London: Routledge.
Coleman, J. A., & J. Klapper (Eds.) (2004). Effective learning and teaching in modern languages. London: Routledge.
Dobson, A. (2020). Context is everything: Reflections on CLIL in the UK. The Language Learning Journal, 48(5), 508–518.
Hudson, R. (2004). Why education needs linguistics (and vice versa). Journal of Linguistics, 40(1), 105–130.
Hudson, R., & Trousdale, G. (2019). Language analysis in Schools: Education and Research (LASER). Languages, Society & Policy. https://doi.org/10.17863/CAM.40161
Kuiper, Κ. (Ed.) (2011). Teaching linguistics. London: Equinox.
Morris, J. M. (1986). The need for linguistics‐informed teachers. Early Child Development and Care, 23(1), 41–52. https://doi.org/10.1080/0300443860230104
Ιωάννης Σπαντιδάκης1 & Αθανάσιος Μιχάλης2
1Πανεπιστήμιο Κρήτης, 2Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
ispantid@edc.uoc.gr, michathan@ppp.uoa.gr
Στην παρούσα εισήγηση διερευνάται ο ρόλος των αλλαγών αυτών στη γλωσσική διδασκαλία και στην καλλιέργεια πρακτικών γραμματισμού στους μαθητές των τριών βαθμίδων της εκπαίδευσης. Ειδικότερα, οι επιδράσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού του επικοινωνιακού τοπίου στη γλωσσική διδασκαλία διερευνώνται σε τρία επίπεδα:
- στο επίπεδο της αξιοποίησης των ψηφιακών τεχνολογιών ως διδακτικών εργαλείων: συγκεκριμένα, διερευνάται η δυνατότητα ή η αδυναμία ευθυγράμμισης εκπαιδευτικών λογισμικών που έχουν κατασκευαστεί για τη διδασκαλία της γλώσσας στις διάφορες εκπαιδευτικές βαθμίδες με τις αρχές της σύγχρονης γλωσσικής διδασκαλίας, την καλλιέργεια πρακτικών γραμματισμού και τους πολυγραμματισμούς·
- στο επίπεδο της αξιοποίησης των ψηφιακών εργαλείων ως πηγής υλικού για την επεξεργασία κειμένων και τη διερεύνηση φαινομένων: σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζεται ο ρόλος του διαδικτύου ως ψηφιακού μέσου αναζήτησης κειμένων και υπερκειμένων: τα κείμενα αυτά είναι δυνατό να χρησιμοποιηθούν στις δραστηριότητες πρόσληψης (κατανόησης, ερμηνείας) κειμενικού λόγου, στις δραστηριότητες παραγωγής λόγου ως περιεχόμενο των κειμένων, αλλά και στις ανακαλυπτικού τύπου δραστηριότητες μελέτης της δομής και της λειτουργίας γραμματικών και λεξικών δομών (για την ίδια επιδίωξη αξιοποιούνται και τα σώματα κειμένων)·
- τέλος, στο επίπεδο του κειμενικού σχεδιασμού, δηλαδή της επεξεργασίας και της παραγωγής κειμενικού λόγου στο πλαίσιο επικοινωνιακών δράσεων ολιστικού χαρακτήρα: συγκεκριμένα, διερευνάται η δυνατότητα και οι μέθοδοι αναπροσαρμογής της διδασκαλίας της παραγωγής και της πρόσληψης ψηφιακών κειμένων, ώστε οι μαθητές να αφομοιώσουν τις αναδιαμορφώσεις στις πρακτικές γραμματισμού που είναι αποτέλεσμα της ανάπτυξης των ψηφιακών εργαλείων (π.χ. μη γραμμική ανάγνωση κειμένων, αναζήτηση αναγνωστικής πορείας πολυτροπικών κειμένων, ιστοσελίδων με πολλαπλές εισόδους και υπερκειμένων, παραγωγή αντίστοιχων κειμενικών μορφών, παραγωγή συνεχόμενων ή διακοπτόμενων διαδραστικών κειμένων, αναδιάρθρωση των προσχεδιαστικών και των μετασχεδιαστικών δεξιοτήτων στον κειμενικό σχεδιασμό, τρόπος αξιοποίησης των ορθογραφικών εργαλείων του επεξεργαστή κειμένων).